Netwerken hoort er tegenwoordig helemaal bij en er zijn ook diverse mogelijkheden daartoe. Een netwerk opbouwen klinkt misschien erg zakelijk maar eigenlijk bevindt ieder zich al in een netwerk. Je vriendenkring, je familie, je werkkring, de kerk, de vereniging waar je lid van bent en zelfs je buurt of woonplaats.
Als je mensen kent – en dat kan ook oppervlakkig zijn – maak je al deel uit van een netwerk. De meeste mensen vinden het fijn een grotere groep mensen te kennen. Dat beweegt makkelijker op het sociale vlak en onder gelijkgestemden zijn smeedt een band. Niet zelden zullen er zelfs relaties uit ‘netwerken’ ontstaan. Ook ondernemers varen wel bij een groot netwerk. Maar… kan het er ook voor zorgen dat je je droombaan vindt? Uiteraard is het handig wanneer je ander werk zoekt om je bestaande netwerk te polsen. Een beter idee is om (ook) voor een zakelijk netwerk te kiezen. Wie actief op zoek gaat komt er een groot aantal tegen. Er zijn allerlei commerciële netwerken waarbij je lidmaatschap betaalt maar er zijn ook initiatieven vanuit gemeenten of andere organisaties, waar je kosteloos aan kunt deelnemen. Deze kringen zorgen – al dan niet gesubsidieerd of gesponsord – voor veel meer dan kennismaken alleen. Het gaat er ook om kennis op te doen en te delen. Daarnaast is ondernemen tegenwoordig meer dan louter veel omzet te behalen; zo wordt maatschappelijk ondernemen steeds meer gangbaar. Voor alles geldt dat je je wel goed laat informeren zodat je weet wat de voorwaarden zijn om aan zo’n zakelijk netwerk deel te nemen.
Al enkele jaren zijn zakelijke netwerkclubs actief met als doel: herkenbaarheid vergroten, meer klanten, dus meer omzet. Beginnende ondernemers voegen zich graag bij zo’n club; zij willen een nieuw netwerk opbouwen en van zich laten zien en horen. ZZP’ers, net gestarte winkeliers of dienstverleners weten meestal precies hoe ze hun beroep moeten uitoefenen en zijn super enthousiast. Maar als klanten wegblijven smelt dat enthousiasme als sneeuw voor de zon. Een netwerkclub is een middel om aan de weg te timmeren, want naast mensen leren kennen (en die kennen ook weer mensen), leer je over marketing en het inzetten van (sociale) media. Nog een voordeel van zo’n groep ondernemers bij elkaar is dat je je moet presenteren. En niet verschuilen achter een website, folder of advertentie in de krant. Hoewel dat ook middelen zijn om aan werk (en mensen!) te komen. Een belangrijk onderdeel van het zakelijk netwerk is de ‘pitch’. Deelnemers vertellen ten overstaand van de groep wie zij zijn, wat zij doen en wat zij zoeken.
Daarin zit ‘m de kneep: het gehele netwerk ziet gelijk wat voor vlees er in de kuip zit. Een pratende advertentie eigenlijk. De deelnemer leert daar natuurlijk zelf van: je kunt persoonlijk je winkel/praktijk/dienst vermarkten. Maar nu terug naar die droombaan. De laatste tijd zitten bedrijven te springen om personeel. Wat je tegenwoordig ziet is dat eigenaren, managers en kaderleden die bij een netwerk zijn om hun klantenbestand uit te breiden juist zeggen: ik hoef niet méér klanten. Ik wil goede mensen! Zij zetten hun zakelijk netwerk in om de juiste persoon op de juiste plek te krijgen. Het voordeel is dat de 30, 40 mensen die deze vraag horen hún netwerk kunnen inschakelen om te vertellen: “Ik heb gehoord dat ze bij bedrijf X een prachtige functie vacant hebben en het is echt iets voor jou.” De zoekvraag tijdens zo’n zakelijk netwerk is waar recruiters mee bezig zijn, telefonisch, digitaal, via sociale mediakanalen. Toch werkt een zakelijk netwerk ook, temeer omdat deze mensen elkaar en elkaars bedrijf al – live – hebben leren kennen door de bijeenkomsten die ze organiseren. Het wachten is nog op speciale pitches waarin je jezelf als (ander) werkzoekende voorstelt. ‘Meteen voor de leeuwen’, maar het werkt wel!