PARTNERBIJDRAGE
Regio – Anno 2024 kan een trieste balans opgemaakt worden in Nederland over de toenemende agressie, intimidatie en bedreigingen op de winkelvloer. Het dreigt de spuigaten uit te lopen en werken in de detailhandel wordt hierdoor steeds minder aantrekkelijk, omdat de veiligheid van winkelpersoneel steeds meer in het gedrang komt.
Agressie belemmert invulling winkelvacatures
Het is al lastig genoeg voor ondernemers om winkelpersoneel te vinden en deze vacatures op te vullen. De toenemende agressie belemmert de invulling van deze vacatures nog meer. Hoogste tijd om hier aandacht voor te vragen: genoeg is genoeg. Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland (PVO Noord-Holland) lanceert daarom deze week een campagne tegen agressie in de detailhandel en biedt handvatten voor winkelpersoneel.
Zorgwekkende trend
Agressie en ongewenst gedrag op de werkvloer is een zorgwekkende trend, vooral in de detailhandel. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Statistiek (CBS) blijkt dat de detailhandelsbranche op de derde plaats staat qua slachtofferschap van ongewenst gedrag. Zo ver zijn we al met zijn allen in de modder van verpaupering gezakt. Winkels zijn openbare gelegenheden waar iedereen binnen kan lopen tijdens de openingstijden. Dat maakt juist winkelpersoneel extra kwetsbare slachtoffers, omdat medewerkers of ondernemers face-to-face direct geconfronteerd kunnen worden met korte lontjes, agressief verbaal gedrag en in sommige gevallen, lijfelijk gewelddadig gedrag, of zelfs gewapende overvallen. Recente cijfers laten zien dat liefst 12% van de werknemers in de detailhandel slachtoffer is van ongewenste intimidatie of bedreigingen. Ieder slachtoffer is er een te veel.
Onaanvaardbaar
PVO Noord-Holland is een samenwerkingsverband dat zich richt op het vergroten van de weerbaarheid van ondernemers en hun medewerkers tegen diverse vormen van criminaliteit, zoals cybercrime, ondermijning en fysieke criminaliteit. Iedere vorm van bedreiging, intimidatie en agressie is gewoonweg onaanvaardbaar in onze maatschappij. Dit ongewenste gedrag is tot in elke uithoek van onze samenleving helaas doorgewoekerd en een groot probleem: van intimidatie op social mediakanalen tot het verbale agressieve gedrag en escalaties tegen winkelpersoneel op de winkelvloer. “De impact van dit gedrag is niet alleen groot voor de directe slachtoffers, maar beïnvloedt ook het algehele werkklimaat en de veiligheid voor werknemers,” stelt Linda Hoorn, woordvoerder van PVO Noord-Holland.
Weerbaarheid vergroten
Om dit probleem onder de aandacht te brengen, zet PVO Noord-Holland in op een breed scala aan initiatieven, waaronder trainingen en e-learningmodules. Van 20 november tot 3 december wordt via tv- en radiocommercials in Noord-Holland aandacht gevraagd voor de problematiek van agressie op de winkelvloer. Daarnaast biedt PVO Noord-Holland praktische ondersteuning aan medewerkers en ondernemers in de vorm van trainingen en e-learningmodules die eveneens in de commercials worden gepromoot. Deze tools zijn gericht op het verbeteren van vaardigheden om agressie en intimidatie effectief te hanteren en de veiligheid van winkelpersoneel te waarborgen.
Handvatten en technieken
Op de website www.pvonh.nl/activiteiten kunnen belangstellenden zich aanmelden voor gratis trainingen en de e-learningmodules van PVO Noord-Holland. Deze programma’s zijn speciaal ontwikkeld om winkelpersoneel te voorzien van handvatten en technieken om met lastige situaties om te gaan en de kans op escalatie te minimaliseren.
Bron: PVO Noord-Holland. Bijschrift foto: Agressie en intimidatie op de winkelvloer heeft een grote impact op de slachtoffers. Foto Bigstock.